Crt: Porovnání verzí

Z Delphi & Pascal (česká wiki)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(funkcie knižnice CRT)
 
Řádek 74: Řádek 74:
 
===[[Window]](X1, Y1, X2, Y2: Byte);===
 
===[[Window]](X1, Y1, X2, Y2: Byte);===
 
Definuje textové okno na obrazovke. Súradnice X1,Y1 sú pre ľavý horný roh obrazovky. X2,Y2 pre pravý dolný roh obrazovky.
 
Definuje textové okno na obrazovke. Súradnice X1,Y1 sú pre ľavý horný roh obrazovky. X2,Y2 pre pravý dolný roh obrazovky.
 +
 +
 +
Kam ďalej: [[Príručka pre Pascal (lite)|Obsah]] | [[Práca_s_textovým_súborom|Práca s textovým súborom]]
  
 
[[Category:Príručka_pre_Pascal_(lite)]]
 
[[Category:Príručka_pre_Pascal_(lite)]]
 
[[Category:uses]]
 
[[Category:uses]]

Verze z 22. 9. 2012, 23:01

Popis procedúr a funkcií knižnice CRT.

ClrScr;

Vymaže aktívne okno a umiestni kurzor do ľavého horného rohu obrazovky.

Delay(Ms:Word);

Pozastaví beh programu na určený počet milisekúnd.

DelLine;

Vymaže riadok na pozícii kurzora.

GotoXY(X,Y:Byte);

Nastaví kurzor na súradnice X,Y (X je stĺpec, Y je riadok) v aktívnom okne.

HighVideo;

Nastavuje vyššiu intenzitu farieb pri zobrazovaní.

InsLine;

Vloží prázdny riadok na pozíciu kurzora.

KeyPressed:Boolean;

Funkcia odpovie na otázku "Bola stlačená klávesa na klávesnici?" Vráti True, ak klávesa bola stlačená; ináč vráti False.

{ Program čaká na stlačenie neakého klávesu }
{ potom skončí }

Begin
   Repeat
   Until KeyPressed;
End.

LowVideo;

Nastavuje nižšiu intenzitu jasu pri zobrazovaní.

NormVideo;

Nastaví pôvodné textové atributy prečítané pri štarte programu na pozíci kurzora.

NoSound;

Vypína tón vnútorného reproduktora počítača ak bol rozozvučaný procedúrou Sound.

ReadKey:Char;

Funkcia číta znak z klávesnice do premennej typu char. V prípade, že načítaný znak je tzv. šedý kláves (šípky, F1..F10, insert, home ..) ReadKey vráti znak #0. Po ďalšom zavolaní už vráti o aký kláves ide. Preto ak chceme obsluhovať napríklad šípky najprv kontrolujeme na znak #0, a až po jeho príchode testujeme konkrétny kláves. Zoznam klávesov je v prílohe.

{ Program vypíše aká šípka na klávesnici je stlačená }

Begin
 WriteLn('Stlač neakú šípku');
 Repeat
   ch:=ReadKey;
   if (ch=#0) then begin { stlačená šedá klávesa }
       if (ch=#75) then WriteLn('Šípka vľavo');
       if (ch=#77) then WriteLn('Šípka vpravo');
       if (ch=#72) then WriteLn('Šípka hore');
       if (ch=#80) then WriteLn('Šípka dole');
   end;
 Until (ch=#27);    { ukonči až stlačí ESC }
End.

Sound(Hz:Word);

Generuje tón pomocou vnútorného reproduktora. Hz znamená frekvenciu v akej má reproduktor znieť. Zvuk bude trvať dovtedy pokiaľ nepríde príkaz NoSound.

TextBackground(farba:byte);

Nastaví vybranú farbu pozadia. Zoznam farieb sa nachádza v prílohe.

TextColor(farba:byte);

Nastaví vybranú farbu znaku, ktorý sa bude vypisovať na obrazovku. Zoznam farieb sa nachádza v prílohe.

WhereX:byte;

Funckia vráti X-ovú súradnicu (v stĺpci) relatívne k ľavému okraju aktuálneho okna.

WhereY:byte;

Funkcia vráti Y-ovú súradnicu (v riadku) relatívne k hornému okraju aktuálneho okna.

Window(X1, Y1, X2, Y2: Byte);

Definuje textové okno na obrazovke. Súradnice X1,Y1 sú pre ľavý horný roh obrazovky. X2,Y2 pre pravý dolný roh obrazovky.


Kam ďalej: Obsah | Práca s textovým súborom