Crt
Popis procedúr a funkcií knižnice CRT.
Obsah
ClrScr;
Vymaže aktívne okno a umiestni kurzor do ľavého horného rohu obrazovky.
Delay(Ms:Word);
Pozastaví beh programu na určený počet milisekúnd.
DelLine;
Vymaže riadok na pozícii kurzora.
GotoXY(X,Y:Byte);
Nastaví kurzor na súradnice X,Y (X je stĺpec, Y je riadok) v aktívnom okne.
HighVideo;
Nastavuje vyššiu intenzitu farieb pri zobrazovaní.
InsLine;
Vloží prázdny riadok na pozíciu kurzora.
KeyPressed:Boolean;
Funkcia odpovie na otázku "Bola stlačená klávesa na klávesnici?" Vráti True, ak klávesa bola stlačená; ináč vráti False.
{ Program čaká na stlačenie neakého klávesu } { potom skončí } Begin Repeat Until KeyPressed; End.
LowVideo;
Nastavuje nižšiu intenzitu jasu pri zobrazovaní.
NormVideo;
Nastaví pôvodné textové atributy prečítané pri štarte programu na pozíci kurzora.
NoSound;
Vypína tón vnútorného reproduktora počítača ak bol rozozvučaný procedúrou Sound.
ReadKey:Char;
Funkcia číta znak z klávesnice do premennej typu char. V prípade, že načítaný znak je tzv. šedý kláves (šípky, F1..F10, insert, home ..) ReadKey vráti znak #0. Po ďalšom zavolaní už vráti o aký kláves ide. Preto ak chceme obsluhovať napríklad šípky najprv kontrolujeme na znak #0, a až po jeho príchode testujeme konkrétny kláves. Zoznam klávesov je v prílohe.
{ Program vypíše aká šípka na klávesnici je stlačená } Begin WriteLn('Stlač neakú šípku'); Repeat ch:=ReadKey; if (ch=#0) then begin { stlačená šedá klávesa } if (ch=#75) then WriteLn('Šípka vľavo'); if (ch=#77) then WriteLn('Šípka vpravo'); if (ch=#72) then WriteLn('Šípka hore'); if (ch=#80) then WriteLn('Šípka dole'); end; Until (ch=#27); { ukonči až stlačí ESC } End.
Sound(Hz:Word);
Generuje tón pomocou vnútorného reproduktora. Hz znamená frekvenciu v akej má reproduktor znieť. Zvuk bude trvať dovtedy pokiaľ nepríde príkaz NoSound.
TextBackground(farba:byte);
Nastaví vybranú farbu pozadia. Zoznam farieb sa nachádza v prílohe.
TextColor(farba:byte);
Nastaví vybranú farbu znaku, ktorý sa bude vypisovať na obrazovku. Zoznam farieb sa nachádza v prílohe.
WhereX:byte;
Funckia vráti X-ovú súradnicu (v stĺpci) relatívne k ľavému okraju aktuálneho okna.
WhereY:byte;
Funkcia vráti Y-ovú súradnicu (v riadku) relatívne k hornému okraju aktuálneho okna.
Window(X1, Y1, X2, Y2: Byte);
Definuje textové okno na obrazovke. Súradnice X1,Y1 sú pre ľavý horný roh obrazovky. X2,Y2 pre pravý dolný roh obrazovky.